Search This Blog

Saturday, February 20, 2010

THE DRUMS - SUMMERTIME! EP

I drums suonano come degli Smiths approdati improvvisamente in una spiaggia californiana. Dei Joy Division con la passione per il surf.
Insomma, di primo acchito potrebbero sembrare i classici mancuniani tristi che vent’anni fa avrebbero solcato le porte della Factory Records con un contratto sotto mano.
Ma loro sono americani, appunto, però con una grande passione (menzionata più volte nelle interviste dal cantante Johnathan Pierce) per Morrissey e la New Wave.
Ed è così che ascoltando la prima canzone dell’EP, la bellissima Let’s go surfing, pensiamo subito a un inguaribile nostalgico che vuole lasciare le grigie terre di Albione per andare a fare surf in qualche sperduta località marittima, così da trasformare la sua depressione in felicità. La parte fischiata di questo pezzo ha inoltre il potere di fissarsi in testa al primo ascolto.
Make you mine è di nuovo una perla, che ricama su stilemmi da rock anni 50 una melodia azzeccatissima.
Don’t be a jerk, Johnny rimanda ai primi Vampire Weekend, ma il testo è più riflessivo e il mood più malinconico e sognante.
Dopo Submarine, che sembra una canzone dei Cure con inserti di Beach boys-iana memoria, arriviamo al lento Down by the water, a mio parere il brano meno ispirato del disco.
Saddest Summer è il capolavoro dell’ EP partorito da questi tristi ragazzi venuti dalla Florida. Come si deduce dal titolo, non ha niente a che vedere con la classica canzone su un amore estivo, e conferma l’ossessione del gruppo verso le storie infelici uomo/donna e il sole estivo (“Summer’s just beginning, baby. I might learn to hate you, lady. One week and you’re acting crazy. I might have to hate you, baby . This is what I thought it would be. This is the saddest summer ever”). Nonostante il testo pessimistico, il ritornello è talmente trascinante che potrebbe essere un tormentone.
L’ultimo pezzo dell’EP, I Felt Stupid, è di nuovo validissimo. Qui le influenze più palesi (soprattutto nell’ispiratissimo chorus) sembrano quelle di qualche brano di Strangeways Here We Come, ma si scorge qualche occhiolino qua e là ai New Orders d’annata.
Ci troviamo davanti a sette potenziali singoli: molti gruppi indie di oggi ucciderebbero per far suonare così un EP di debutto.
Per sbilanciarmi ulteriormente aspetto il long playing del gruppo, in uscita entro quest’anno. Ma se il buon giorno si vede dal mattino... 10


The drums sounds like the Smiths arrived suddenly in a California beach. Joy Division with the passion of surfing.
Well, at first glance they might seem the classical Mancunian sad guys that twenty years ago would have crossed the gates of Factory Records with a contract in hand.
But they are Americans, indeed, but with a passion (mentioned several times in interviews by vocalist Johnathan Pierce) of Morrissey and the New Wave.
And so listening to the first song of the EP, the beautiful Let's go surfing, you immediately thought of an incurable nostalgic who wants to leave the gray land of Albion to go surfing in some remote place with sea, thus transforming its depression into happiness.
The whistles of this track make you lost your head for the band at first listen.
Make you mine again is a pearl, which embroiders on stilemmi rock from the 50's a melody true bull's eye.
Do not be a jerk, Johnny leads to the first Vampire Weekend, but the text is more reflective and melancholy and with dreamy moods.
After Submarine, which looks like a Cure song with inserts of Beach Boys, we come to the slow Down by the water, in my opinion the less inspired track on the disc.
Saddest Summer is the masterpiece of 'EP, almost a manifesto for the sad boys come from Florida. As is clear from the title, has nothing to do with the classic song about a summer love, and confirms the obsession of the group to the stories unhappy man / woman and the summer sun ( "Summer's just beginning, baby. I might learn to hate you, lady. One week and you're acting crazy. I might have to hate you, baby. This is what I thought it would be. This is the saddest summer ever "). Despite the pessimistic text, the chorus is so catchy that could be a big wheel.
The last piece of the record, I Felt Stupid, is again valuable. Here the most obvious influences (expecially in the great chorus) are some piece of Strangeways Here We Come, but you can see a few winks here and there of New Orders tracks.
We are dealing with seven potential singles: many indie bands of today would kill to sound like this in a debut EP. Now, we must wait the long playing of the group, out this year. But if you see the good days in the morning... 10

Thursday, February 18, 2010

BLOOD RED SHOES - LIGHT IT UP

Eccoci giunti finalmente a parlare del nuovo singolo dei Blood Red Shoes, Light It Up, in uscita il 22 di questo mese e secondo estratto dal loro nuovo album in uscita a marzo.
La band di Brighton, composta solamente da due elementi, è balzata agli onori della cronaca grazie a un primo disco molto valido (uscito un paio di anni fa) accompagnato da diversi singoloni.
La ricetta della loro musica si rivela sempre la stessa. Light It Up è un pezzo veloce, dalla batteria martellante e preminente, che come i brani dell’esordio non fa breccia subito ma cresce ad ogni ascolto.
La formazione a là White Stripes, ma a ruoli scambiati, è rimasta anch’essa intatta: le parti cantate sono intonate da entrambi i componenti, Steven e Laura-Mary, che si alternano a seconda delle esigenze del brano.
La chitarra di lei dona alla canzone il sapore punk-garage che già si respirava, ad esempio, in una It’s Getting boring by the sea, anche se qui è il gruppo di versi è uno dei più melodici partoriti dal duo.
A detta dello stesso Steven, il pezzo è caratterizzato da un forte ritmo nelle strofe: un crescendo che tocca il suo culmine nella rabbia del caotico ritornello, formula che rimanda a certi pezzi dei primi Pixies.
Il video, da parte sua, trasmette bene questa sensazione di tensione esplosiva tra immagini di torce e foreste notturne.



I cambi di tempo del singolo si rivelano repentini come quelli dei loro brani migliori, anche se non ci troviamo di fronte a un pezzo da novanta come poteva essere la I Wish I Was Someone Better del primo disco.



Here we are finally talking about the new single by Blood Red Shoes, Light It Up, out this month and the second extract from their new album coming out in March.
The band from Brighton, composed of only two members, jumped to hit the headlines thanks to a very good first album (released a couple of years ago) accompanied by several singles.
The recipe of their music proves to be the same. Light It Up is a bit fast, the drums pounding and prominent, and as the songs of onset does not breach immediately but grows with each listen.
Their formation, similar to the White Stripes, but with swapped roles, has also remained intact: the vocal parts are sung by both components, Steven and Laura-Mary, which alternate depending on the needs of the song.
The guitar gives the song her taste punk-garage which had already started, for example, in a It's Getting Boring by the sea, but here the group of verses is one of the most melodic born from the duo.
According to the same Steven, the piece is characterized by a strong groove in the verses, a crescendo that reaches its culmination in the chaotic fury of the chorus, a formula that refers to certain parts of the early Pixies.
The video, for its part, transmits the feeling of good explosive tension between images of torches and forests at night.

Blood Red Shoes - Light it up

Sreong changes of rhythm are revealed as in their best songs, even though we are not faced with a bigwig as could be the I Wish I Was Someone Better from the first record.

Sunday, February 14, 2010

DELPHIC - ACOLYTE

Quello dei mancuniani Delphic è uno debutti più attesi di questo inizio 2010. E’ infatti da almeno sei mesi che l’hype intorno a questa band continua a salire, grazie soprattutto alla particolarità dei loro video e al continuo inserimento in elenchi e classifiche sulle next big thing dell’anno appena cominciato.
Come si intuisce notando l’etichetta di distribuzione del disco, la francese Kitsunè, il gruppo fa dell’elettronica il suo cavallo di battaglia. Fin dal primo pezzo di questo LP, Clarion call, si ergono sfumature sonore che rimandano ai conterranei New Order, anche se senza i picchi qualitativi che caratterizzano molti pezzi della premiata ditta Sumner-Morris-Hook.
La seconda e la terza traccia sono due dei singoli estratti da questo disco. Doubt trapunta su una linea melodica dal sapore eighties un cantato in tipico stile Klaxons. This Momentary è un continuo crescendo ipnotico, ed è conosciuta ai più per l’inserimento in una delle ultime compilation della Kitsunè e per un video musicale, girato a Chernobyl, incredibilmente suggestivo.
Red Lights ci regala un intro che potrebbe ricordare ai più il primo Calvin Harris, ma poi ci stupisce diventando un viaggio elettronico dove le influenze Kraftwerkiane si fanno sempre più palesi. Acolyte, la title track, accentua gli omaggi al gruppo di Dusseldorf. Sono più di otto minuti di follia elettronica e celano il vero manifesto di intenti musicali di questi Delphic. Era forse dai tempi della stupenda La femme d’argent degli Air che non sentivo un tappeto di algidi suoni sintetizzati così convincente. Halcyon è l’ultimo singolo pubblicato, ed è a mio parere il brano più facilmente assimilabile del disco. Potrebbe tranquillamente essere uno dei pezzi meno ispirati di Power, Corruption & Lies dei New Order. Submission ha un inserto chitarristico che rende il pezzo oltremodo godibile. Counterpoint riprende musicalmente i canoni stilistici della title track, ma è più fruibile e avvolgente. La qualità degli ultimi due pezzi è parzialmente inferiore, ma non riesce tuttavia a rovinare l’atmosfera trasognante che regala questo disco. Un album che, nonostante non sia un capolavoro e abbia poco al suo interno di veramente personale e originale, non delude le aspettative create. Gli amanti dell’elettronica e della sperimentazione si ritroveranno ad ascoltarlo e riascoltarlo. 8



Acolyte was one of the most anticipated debuts of this start of 2010. It's been at least six months that the hype around this band continues to rise, mainly due to the peculiarity of their videos and the continued inclusion on lists and charts on the next big thing of the year just begun.
Since chosing the label distribution of the LP, the French Kitsuné, the group makes its electronics workhorse. From the first track of this record, Clarion Call, stand subtleties of sound are reminiscent of fellow New Order, although there are no peaks that characterize many quality songs of Award Winning Sumner-Morris-Hook.
The second and third track are two of the singles from this album. Doubt quilt on a 80's melodic line sung in Klaxons style. This Momentary is a continuous increasing hypnotic, and is known to most people for inclusion in one of the latest Kitsune compilation and a music video, filmed in Chernobyl, incredibly fascinating.
Red Lights gives us an intro that could remind more of the first Calvin Harris, but then surprises us by becoming a trip where the Kraftwerkian electronic influences are becoming increasingly obvious. Acolyte, the title track, emphasizes the homage to the group of Dusseldorf. More than eight minutes of electronic madness, this conceal the true manifest of musical intent of Delphic. It's since the times of the wonderful La femme d'argent by Air that I had not heard of a carpet of algid synthesized sounds so convincing. Halcyon is the last single released, and it is in my opinion the track more easy listening in the disc. Could well be one of the less inspired songs of Power, Corruption & Lies by New Order. Submission has a guitar riff that makes the track extremely enjoyable. Counterpoint resume musically stylistic canons of the title track, but it is more immersive. The quality of the last two songs is partially inferior, but not succeed in ruining the dreamy atmosphere that gives this record. An album that, although not a masterpiece and not really personal and original, does not disappoint the expectations raised. Lovers of electronic music and experimentation will meet to hear and listen to it. 8

Wednesday, February 10, 2010

CINERECENSIONE: (500) DAYS OF SUMMER

Siccome sono i giorni di San Valentino e io non sono mai stato un inguaribile romantico, tolgo subito il benchè minimo dubbio sulla natura di questa pellicola. (500) Days Of Summer NON è una storia d'amore, e questo ci tiene a precisarlo anche la voce narrante all'inizio del film.
E', anzi, ciò che di più lontano può esserci dalla classica commediola sentimentale, e da quel romanticismo banale e stucchevole che continua a propinarci il cinema italiano di consumo figlio di Moccia e Muccino.
Questo film è la storia di un lui e di una lei. Tom è laureato in architettura e inguaribile romantico. Summer è un'affascinante anticonformista che non confida nell'amore. Entrambi, alla fine della pellicola, dovranno ricredersi sulle loro posizioni, anche se non nel modo in cui tutti si aspetterebbero.
I 500 giorni introdotti nel titolo sono proprio quelli in cui Summer ha fatto parte della vita di Tom, e vengono raccontati senza rispettare l'ordine cronologico degli eventi e soprattutto privilegiando una visuale soggettiva delle situazioni da parte dell'architetto.
Senza voler anticipare nulla a chi non ha ancora visto il film, posso solo dire che questo è un perfetto affresco della contraddizione che spesso scaturisce tra ciò che fantasticamente si idealizza e la realtà spiccia.
La pellicola, nel raccontare l'incontro tra i due protagonisti e le debite consegueze, si dimostra ricco di scene divertenti e battute memorabili (la scena del soprannome di Summer, ad esempio, strappa a chiunque una risata).
Inoltre, la colonna sonora è decisamente sopra la media. Lo si capisce fin dall'inizio, cioè dai deliziosi titoli di testa cullati dalla voce di Regina Spektor e dalla successiva sagace citazione di The Boy With The Arab Strap.
Sono inseriti poi un paio di pezzi degli Smiths, sponsorizzati dalla viscerale passione dei due protagonisti per questo gruppo.
Anche gli stati d'animo di Tom sono perfettamente scanditi dai brani riprodotti del film, dalla sua contentezza dopo la prima serata con Summer (che viene "festeggiata" con un delizioso balletto sulle note di You Make My Dreams di Daryl Hall) alla rabbia provata negli ultimi giorni di questa loro frequentazione, apostrofata dalle note di Vagabond dei Wolfmother.
Il film è girato molto bene, gli omaggi del regista verso il cinema che ama (uno su tutti, il laureato) si sprecano. La città di Los Angeles, teatro delle vicende del film, viene mostrata nella sua parte più tranquilla, e meno familiare ai più.
Gli attori principali sono perfetti nella loro parte. La cinica Zoey Deschanel, se non fosse sposata con Ben Gibbard dei Death Cab, potrebbe essere l'amore della mia vita.
Alla fine vi ritroverete davanti a un'ottima pellicola. Originale, e che difficilmente scorderete: per il suo modo di raccontare le cose e per la sua atmosfera. Un lungometraggio leggero e tragicomico, a cui però ci si può approcciare con una certa riflessività.
Tutto questo deve averlo apprezzato anche la Sony, che ha affidato al regista qui esordiente, Mark Webb, la regia del prossimo Spiderman, sicuro successo ai botteghini di tutto il mondo.



As are the days of Valentine's Day and I've never been an incurable romantic, take off immediately the slightest doubt about the nature of this film. (500) Days of Summer is NOT a love story, and this will be pointed out also by the narrator at the beginning of the film.
Is, indeed, what more can be far from the classic romantic comedy, and from that banal and cloying romanticism that Italian cinema, comsumption son of Moccia and Muccino, continues to administer us.
This film is the story of a man and a woman. Tom has a degree in architecture and is a incurable romantic. Summer is a charming nonconformist who does not believe in love. Both, at the end of the film, should think again about their positions, although not in the way everyone expected.
The 500 days introduced in the title, are the one where Summer has been a part of life for Tom, and are narrated without respecting the chronological order of events and with a particular emphasis on first person view of the situation by the architect.
Without prejudging anything to those who have not yet seen the film, I can only say that this is a perfect painting of contradiction that often arises between what is fantastically idealized and what it stands out.
The film, in recounting the meeting between the two protagonists, and any conseguences, proves rich with memorable characters and funny scenes (the scene of the nickname of Summer, for example, rip anyone a laugh.)
Also, the soundtrack is definitely above average. You can tell from the beginning, from the enticing headlines lulled by the voice of Regina Spektor to the subsequent sagacious quote from The Boy With The Arab Strap.
They there are a couple of pieces of the Smiths, sponsored by the visceral passion of the two protagonists for this group.
Even the mood of Tom are perfectly punctuated by the songs played in the film, from his delight after the first night with Summer (which is feted with a lovely dance to the tune of "You Make My Dreams Daryl Hall) to the rage of the last days apostrophate with the notes of Vagabond by Wolfmother.
The film is shot very well, quotes of the film to the cinema he loves (one for all, The Graduate) are wasted. The city of Los Angeles, the scene of the events of the movie, is shown in its more quiet and less familiar to most.
The main actors are perfect in their part. The cynical Zoey Deschanel, if not married to Ben Gibbard of Death Cab, could be the love of my life.
Eventually you will find yourself in front of a great film. Original, and unlikely to forget because of his way of telling things and its atmosphere. A lightweight and tragicomic film, which, however, we can approach with a degree of reflexivity.
All this must have also appreciated the producers, which have appointed the here debutant, Mark Webb, as director of the next Spiderman, probably successful at the box office around the world.

Saturday, February 06, 2010

HADOUKEN! - FOR THE MASSES

Dopo e l'uscita di un singolo/EP M.A.D., che tutto sommato non mi era dispiaciuto, ecco apparire la nuova fatica discografica del gruppo di Leeds.
I nostri paladini del Grindie (così viene etichettato il loro genere) si affidano questa volta a un producer di scuola drum'n'bass, NOISIA, che rende le atmosfere dell'LP più rave-oriented rispetto al loro primo disco.
Musicalmente questo disco non è neanche troppo da buttare, mancano pezzi intensi e particolarmente originali, come Declaration of War e Crank It Up, ma fin dall'inizio dell'album, con Rebirth (che può sembrare sin dal primo ascolto la colonna sonora elettronica dell'ennesimo Mortal Kombat)si capisce che, anche se gli Hadouken hanno cambiato poco nel loro sound, qualcosa di buono nei loro pezzi c'è ancora, come testimoniano Turn The Lights Out e Ugly.
Nonostante il suono renda sempre più omaggio a Prodigy e derivati (pezzi come Bombshock sono qui per testimoniarlo),si respirano ancora le sfumature grime dell'esordio, e il disco è un piccolo concentrato di cattiveria. Gratuita a mio avviso.
Spieghiamoci meglio. Gli Hadouken sono fisicamente cambiati, mettendo da parte i loro vestiti fluorescenti e colorati (new rave inspired) per lasciar spazio ad un outfit più scura. Ma i testi delle loro canzoni, non hanno subito una benchè minima evoluzione.
Se alcuni testi dell'esordio discografico della band (come That Boy, That Girl, oppure la cruenta Liquid Lives) potevano sembrare ai più introspettivi l'ironica critica di una gioventù "drink, smoke, fuck, fight", questo disco ci dimostra che, probabilmente, per gli Hadouken!, questi comportamenti debbano invece essere realmente cool per un ragazzo inglese in tarda adolescenza.
Davanti a miriadi di testi del genere, raffiguranti una gioventù arrabbiata e spaventosamente votata allo sballo e alla perdizione (in maniera talvolta raffazzonata), anche le liriche romantiche e banali di Luke Pritchard, in confronto, sembrano una poesia di Baudelaire.
Il primo disco si chiamava Music for an Accelerated Culture, forse proprio perchè il gruppo vuole ergersi a manifesto di questa nuova gioventù accelerata, i cui principali valori sono rabbia, superficialità e pasticche.
Il nome di questo nuovo LP, For The Masses, inviterebbe a pensare che questa cultura, per gli Hadouken!, debba oltremodo espandersi e fiorire. Ma spero che i giovani d'oggi non siano così rincoglioniti da tendere a dar loro retta. 5

And after the release of a single / EP MAD, of wich, after all, I was not disappointed, here's the new record effort of the group of Leeds.
Our champions of Grindie (as is usually labeled them) rely this time on a drum'n'bass producer, NOISE, which makes the atmosphere LP more rave-oriented than their first album.
Musically this disc is not even too much to throw away, misses tracks particularly intense and inventive, as Declaration of War and Crank It Up, but since the beginning of the album, with Rebirth (which may seem from the first listen to the soundtrack of electronic 'umpteenth Mortal Kombat) you will understand that even if the Hadouken have changed little in their sound, something good in their songs is still there, as evidenced Turn The Lights Out and Ugly.
Despite the sound, making more and more a tribute to Prodigy and derivatives (Bombshock pieces as I am here to testify), you can still feel grime shades of onset, and the LP is a small concentration of malice. Free in my opinion.
Let me explain better. The Hadouken are physically changed, putting aside their fluorescent and coloured clothes (inspired by new rave) to give way to a darker outfit. But the lyrics of their songs, have not undergone even a minimal change.
While some lyrics of the band debut album (like That Boy, That Girl, or the bloody Liquid Lives) could seem, for the more introspectives, the ironic critique of a youth that "drink, smoke, fuck, fight", this record shows that probably for Hadouken!, these behaviors should be really cool and in for an English boy in late adolescence.
Faced with a myriad of texts like that, depicting angry teenagers terribly devoted to pleasure and to destruction (in a botched sometimes), the lyrics are as banal that Luke Pritchard romantic words, in comparison, seems a poem by Baudelaire.
The first album was called Music for an Accelerated Culture, perhaps because the group wants to claim to manifest this new accelerated youth, whose basic values are angry, superficiality and pills.
The name of this new LP, For The Masses, made think this culture, for Hadouken!, should expand and flourish exceedingly. But I hope that the youth, now, is not as fucked up, and therefore tend not to listen to them. 5

Wednesday, February 03, 2010

THE COURTEENERS - YOU OVERDID IT DOLL

E' arrivato finalmente il momento di parlare del nostro singolo del mese.
You Overdid It Doll, questo il titolo del pezzo, è in uscita il 15 di Febbraio, e precede di una settimana "Falcon", nuovo album dei Mancuniani Courteeners.
I fan del gruppo hanno aperto il 14 di Gennaio una petizione online per far si che questo singolo finisse subito in vetta alle classifiche britanniche.
Non stento a credere che questo sia possibile: il pezzo è bello, orecchiabile al punto giusto e con un video interessante.
La band poi ha dimostrato con il primo album di saperci fare, accattivandosi non solo le simpatie di gran parte di pubblico e critica, ma anche quelle di sua maestà Morrissey, che li ha fortemente voluti come opener nelle numerose date del suo tour inglese.
Liam Fray, cantante del gruppo, ha un look che prende chiara ispirazione da quello dell' omonimo frontman degli Oasis.
Ma le somiglianze tra le due band non finiscono qui.
St. Jude, album del 2007, era infatti un mix perfetto di rimandi alla musica inglese come quella degli Smiths, dei Libertines e degli stessi Oasis. Questo nuovo singolo non sembra essere da meno, ma è più marcatamente pop rispetto al disco precedente: il timbro vocale di Liam sembra leggermente cambiato, il ritornello è assolutamente catchy, e la produzione dell'LP da parte di Ed Buller (ex Pulp e Suede) sembra aver conferito ai suoni del quartetto una buona dose di disco groove che mancava nel disco di debutto.



Dopo aver ascoltato questo pezzo, il nuovo album dei Courteneers si conferma per me uno dei più attesi del 2010.



It's finally time to talk of our single of the month.
You Overdid It Doll, is the title of the track, out on February 15th, who precedes by a week "Falcon", the new album by Mancunian Courteeners.
Fans of the group have opened January 14th a petition online to made this single quickly top the charts in Britain.
Isn't hard to believe that this thing is possible: the song is beautiful, catchy at the right point and with an interesting video.
The band, then, showed with the first album to know how to do, trying to capture not only the sympathies of much public and critics, but also of his majesty Morrissey, who took them as openers of his UK tour many dates.
Liam Fray, lead singer, has a look that takes clear inspiration from what's namesake frontman of Oasis.
But the similarities between the two bands do not end there.
St. Jude, album of 2007, was in fact a perfect mix of references to English music such as The Smiths, The Libertines and Oasis themselves. This new single does not appear to be outdone, but is markedly more pop than the previous album: the vocal timbre of Liam seems slightly changed, the chorus is very catchy and the production of the LP by Ed Buller (former Pulp and Suede ) seems to have conferred to the sounds of the quartet a good dose of hard groove that was missing from the debut album.

The Courteeners - You Overdid It Doll

After listening to this track, the new album Courteneers is confirmed for me as one of the most awaited of 2010.

Tuesday, February 02, 2010

THE XX - CRYSTALISED

L'album degli XX è stato indubbiamente uno dei debutti più interessanti della fine dell'anno appena trascorso. Di tutti i pezzi del disco merita particolare attenzione Crystalised, che dà una chiara idea di cosa aspettarsi da questo LP. Drum machine leggere accompagnate da ritmo dub, che con alcuni accordi di chitarra poco più che accennati e un basso spasmodicamente malinconico cullano l'ascoltatore con una musica ovattata e sognante.
Crystalised è un pezzo fresco, con forti rimandi ai Portishead e ai primi Cure. L'alternanza delle due voci al canto, diverse ma complementari, lo trasforma in uno dei brani più sexy del 2009.



Ascoltatevi tutto l'album se vi piace il genere. In particolare VCR, le cui atmosfere Velvet Underground sono veramente da apprezzare.



The album of the XX was undoubtedly one of the most interesting debuts of the end of the year just ended. Of all the pieces of the record Crystalised deserves special attention, which gives a clear idea of what to expect from this LP. Read accompanied by drum machine rhythm dub, that with some guitar chord little more than hinted at, and a bass guitar spasmodically melancholic lull the listener with a hushed and dreamy music.
Crystalised is a cool song, with strong references to Portishead and early Cure. The alternation of two voices singing different but complementary, turns it into one of the hottest tracks of 2009.

The xx - Crystalised

Listen to the entire album if you like the genre. In particular, VCR, whose Velvet Underground atmospheres are really appreciate.